Jeśli zastanawiasz się nad zmianą lub podjęciem jakiegoś wyzwania, to może moje rozważania okażą się dla Ciebie przydatne.
Wyzwanie
Znajoma, która prowadzi koło gospodyń wiejskich, zadzwoniła do mnie z pytaniem czy wsparłbym organizację gminnego pikniku, poprzez poprowadzenie imprezy ze sceny. Zadanie miało polegać na przywitaniu Gości, zapowiedzi występów artystycznych, zaangażowaniu społeczności (kilkaset osób) do zbiórki charytatywnej na rzecz ciężko chorego mieszkańca gminy oraz zapowiedzi występu gwiazd wieczoru, zespołu muzycznego, którego członek miał wspierać mnie w akcji charytatywnej, a także mobilizacji uczestników imprezy do wspólnej fotografii robionej z lotu ptaka, z kosza strażackiego.
Zdarza mi się występować na różnych, raczej kameralnych scenach, więc formuła pikniku, zakładająca interakcję z odbiorcami, była dla mnie nowością i wyzwaniem.
Rozwój i bezpieczeństwo
Literaturę dotyczącą zmiany zacząłem zgłębiać po wydarzeniu. Adriana Kłos, psychoterapeutka, założycielka ośrodka Strefa Zmiany w Warszawie, mówi, że mamy w sobie jednocześnie dwie naturalne tendencje – z jednej strony to tendencja ku rozwojowi, ciekawość świata, zdobywania, realizacji swojego potencjału. A z drugiej strony – jest potrzeba bezpieczeństwa, jedna z najbardziej fundamentalnych potrzeb człowieka. I te dwie skłonności, w pewnym sensie sprzeczne, walczą w nas ze sobą.
Motywacja do zmian – 3 pytania
Wybrałem ciekawość świata. Susan Fowler, pisarka i badaczka zmian, mówi o 3 potrzebach psychologicznych, które wpływają na motywację do zmian: autonomii, relacyjności i kompetencji. W przyjrzeniu się tym potrzebom pomagają poniższe pytania:
- JAKI MAM WYBÓR? Odpowiedź na to pytanie wspiera poczucie autonomii i wpływu na swoje życie. Zawsze mamy jakiś wybór. Ja mogłem uprzejmie odmówić lub podjąć się ambitnego dla mnie zadania.
- JAKIE ZNACZENIE MA DLA CIEBIE ZMIANA? Tutaj mamy do czynienia z poczuciem sensu i wyższego celu. Dla mnie była to pomoc koleżance w organizacji wydarzenia oraz wsparcie akcji charytatywnej.
- CZEGO MOŻESZ SIĘ NAUCZYĆ? Jeśli zakładamy, że rozwój to naturalna ludzka cecha, to zmiana daje szansę na zdobycie nowych kompetencji, wiedzy, doświadczenia. Mogłem sprawdzić jak radzę sobie ze stresem podczas występu publicznego i zweryfikować skuteczność technik medytacyjnych, które praktykuję od lat. Miałem też szansę sprawdzić się w roli konferansjera, który ma za zadanie, w dużej mierze, działać poza scenariuszem i wchodzić w interakcje z publicznością czyli działać spontanicznie.
5 barier zmian
Autorzy „Zwinnologii” Jarosław Rubin, Wiesław Grabowski i Marek Naumiuk mówią o 5 barierach, które mogę uniemożliwić albo obniżyć efektywność zmian:
- NIE WIEM – bariera informacyjna. W mojej historii ta bariera nie występowała. Koleżanka zaopatrzyła mnie w niezbędną wiedzę i odpowiedziała na wszystkie nurtujące mnie pytania.
- NIE ROZUMIEM – bariera poznawcza. Ta bariera również nie występowała, bo oczekiwania były tak precyzyjne, że nie miałem wątpliwości na co się piszę.
- NIE CHCĘ – bariera motywacyjna. Miałem taki moment na początku. Trzeba było jechać ponad 100 km od Poznania w jedną stronę, ale ta bariera została pokonana, gdy uświadomiłem sobie większy sens.
- NIE POTRAFIĘ – bariera kompetencyjna. Ta bariera towarzyszyła mi aż do wejścia na scenę.
- CHCĘ, ALE NIE MOGĘ – bariera systemowa. Tutaj mogła wystąpić bariera zewnętrzna, w postaci czynników środowiskowych (np. huragan, korki na autostradzie), ale nie wystąpiła.
Co jeśli nic nie zmienisz?
Niezależnie czy myślimy o wdrożeniu nowego projektu czy o indywidualnej zmianie warto uświadomić sobie, że mamy wybór i zastanowić się co się stanie jeśli nic nie zmienimy.
fot. Gmina Grodziec oraz materiały własne