Co to jest ESG?
ESG to skrót od angielskich słów Environmental, Social and corporate Governance. Określają one trzy obszary, w których przedsiębiorstwa wpływają na środowisko (E), społeczeństwo (S) i ład korporacyjny (G). By ująć to bardziej po ludzku, ESG obejmuje wszystkie niefinansowe kwestie związane z prowadzeniem i rozwojem biznesu. Unijna dyrektywa CSRD z 2022 roku i „Taksonomia UE” z 2020 roku nakładają na przedsiębiorstwa szereg wymogów w kontekście realizacji celów w obszarach ESG. U nas mamy na to ładne sformułowanie – Cele Zrównoważonego Rozwoju.
Każdy raportuje Zrównoważony Rozwój po swojemu
Nie czuję się ekspertem od ESG, ani CSR (Corporate Social Responibility), choć w tych obszarach poruszam się od dawna, więc najprościej jak potrafię napiszę o co w tym wszystkim chodzi. Coraz więcej badań potwierdza, że firmy angażujące się w kwestie środowiskowe, społeczne i korporacyjne rozwijają się w długiej perspektywie szybciej i stabilniej niż przedsiębiorstwa skupiające się tylko na finansowych wskaźnikach. Jednak ich sposób raportowania tego zaangażowania oraz prezentacji efektów charakteryzuje się, rzecz by można, bardzo dużą swobodą…
Dyrektywa raportowania ESG wchodzi w życie
Świat biznesu zauważył, że nie jest możliwe porównywanie zaangażowania firm w obszarach ESG bez konkretnych wskaźników i modeli, a także bez odpowiedniego systemu raportowania. I tak, w bardzo dużym uproszczeniu, powstał system raportowania ESG, co UE zatwierdziła dyrektywą. Dyrektywa CSRD przewiduje trzy etapy zastosowania nowych obowiązków przez przedsiębiorstwa:
– w 2025 roku (za rok obrotowy 2024) informacje przedstawią największe podmioty (jednostki zainteresowania publicznego, których liczba pracowników przekracza 500 osób),
– w 2026 roku pozostałe duże przedsiębiorstwa,
– w 2027 raporty złożą małe i średnie spółki giełdowe.
Naukowcy i przedsiębiorcy o Zrównoważonym Rozwoju
Cała ta globalna polityka byłą częścią składową dyskusji, podczas Seminarium Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu, do której zostałem zaproszony. Panel dyskusyjny nosił tytuł „Podejście zrównoważone w strategiach marketingowych przedsiębiorstw. Fakty i mity”, a wzięli w nim udział zarówno reprezentanci świata nauki jak i biznesu. Opuściłem salę konferencyjną z poczuciem niedosytu, bo temat jest zbyt obszerny na format jednego seminarium. Wnioski mam takie – budzenie świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju to obowiązek marketingu, a edukacja to odpowiedzialność naszego pokolenia.