Grzegorz Urbański

Czy MARKA to logo?

Podziel się

MARKA jako usługa lub produkt

Z taką sytuacją mamy do czynienia, gdy usługa lub produkt są bardziej rozpoznawalne niż firma, która za nimi stoi. Przykładem jest płyn do naczyń LUDWIK, za którym stoi Grupa Inco.

MARKA jako osoba

Czyli budowanie reputacji i rozpoznawalności poprzez markę jednej osoby, czy to założyciela marki, czy ambasadora. Dobrym przykładem jest Elon Musk, o którym wielu z nas słyszało. Ale czy wymienisz nazwy 3 marek, które zbudował? Podpowiem, PayPal, Space X, Tesla.

MARKA jako organizacja

Strategia zakładająca, że firma buduje rozpoznawalną markę dla wielu swoich produktów. Znakomitym przykładem są tutaj marki motoryzacyjne czy brandy odzieżowe.

MARKA jako symbol

Zazwyczaj jest to ostatni etap kreowania marki, kiedy dla jakiejś grupy konsumentów marka staje się symbolem. Przykładem takiej marki jest firma Google, która dla wielu odbiorców stanowi symbol wyszukiwarki internetowej czy poczty mailowej.

Marka to wizerunek, a nie logo, choć znak graficzny może być bardzo pomocny w budowaniu jej wizualnej identyfikacji.

Nadgryzione jabłko APPLE

Dlaczego logo APPLE to nadgryzione jabłko? Jest kilka teorii na ten temat, jedna z nich mówi, że to hołd złożony Isaacowi Newtonowi, ojcu prawa grawitacji. Rob Janoff, projektant logo APPLE przyznał, że chodziło o grę słów: „bite/byte” (gryź/bajt), co miało nawiązywać do ówczesnego sloganu firmy – „Byte into an Apple” („bajtem w Apple” ale i „wgryź się w jabłko”). Janoff dodał też, że zaprojektował logo tak, aby nie przypominało pomidora…

SWOOSH czyli łyżwa NIKE

Logo NIKE, czyli Swoosh, w Polsce często nazywane „łyżwą” to jedno ze skrzydeł greckiej bogini zwycięstwa Nike. Według Projektantki Carolyn Davidson, założyciel marki Phil Knight zażyczył sobie projekt, który sugerowałby ruch. Niestety ostateczna wersja Carolyn nie zrobiła na nim wrażenia. Knight nie miał jednak więcej czasu na modyfikacje logo i stwierdził, że kiedyś w końcu mu się spodoba. Carolyn za wykonanie projektu otrzymała 35 dolarów.

Górski motyw MONTIS

A logo MONTIS STUDIO? Zarówno nazwa jak i logo nawiązują do gór, czyli pasji założycieli marki. Tutaj dowiesz się więcej.

Zobacz także
Z czym kojarzymy markę Volvo? A z czym markę Toyota? A Mercedes? Większość respondentów, w przygotowanym przez Europejski Fundusz Leasingowy badaniu, wskazała odpowiednio: bezpieczeństwo, niezawodność, elegancja. Nie oznacza to, że Mercedes nie jest bezpieczny, a Volvo eleganckie. Chodzi o kluczową cechę, która odróżnia jedną markę od drugiej.
Odważnik to narzędzie do pomiaru masy, natomiast odwaga to cecha charakteru pozwalająca nam osiągać cele i przekraczać granice. Zatem… nie ma bezpośredniego związku. Gdybyśmy jednak postawili na szali odwagę i lęk i potraktowali je jako odważniki, wtedy możemy dostrzec, co w naszym życiu przeważa. To tyle w zakresie abstrakcyjnego myślenia na temat odwagi, a co mówi nauka?
Jung wyróżnił wiele archetypów, takich jak m.in. Mędrzec, Opiekun, Władca, Bohater, Buntownik czy Kochanek. Jaki archetyp reprezentujesz i czy korzystasz z niego w komunikacji z otoczeniem?