Grzegorz Urbański

Zacznij od „dlaczego” – historia trzech marketingowców

Podziel się

Oskar pyta „dlaczego”

Świadoma rynkowych wyzwań agencja regularnie zapraszała na płatne staże młodych adeptów sztuki marketingowej. Z jednego z nich skorzystał Oskar, świeżo upieczony absolwent kierunku Marketing na uniwersytecie.

Drugiego dnia stażu Oskar miał za zadanie zapoznać się ze specyfiką codziennej pracy agencji. Zwrócił się więc z pytaniem do Basi czym się obecnie zajmuje. Basia spojrzała na niego z lekkim znudzeniem i odpowiedziała: „Piszę posty dla klienta. Na tym głównie polega moja praca. Osiem godzin tworzę treści. Czasem znajdę czas na kawę.”

Oskar nadal pyta „dlaczego”

Następnie poszedł do Marka i zadał mu to samo pytanie. Ten uśmiechnął się i odpowiedział: „Realizuję strategię komunikacji w social media dla klienta z branży kosmetycznej. Właśnie pojawił się na rynku nowy krem i dużo pracy z tym jest, ale kasa z tego fajna, więc super!”

W końcu trafił także do Mariki i zapytał: „A Ty czym się obecnie zajmujesz?” Ta spojrzała na niego z radością i odpowiedziała: „Pomagam miłośnikom czekolady odkryć różnorodne smaki, by mogli delektować się każdą kostką. Dbam także o rzetelną edukację w zakresie zrównoważonych upraw, bo świadomy Klient to szczęśliwy klient”.

Nieważne co robisz, ważne dlaczego to robisz

Czym różnią się wypowiedzi trojga rozmówców Oskara?

Marika miała wyraźnie głębsze poczucie celu i misji w tym, co robi. Była świadoma znaczenia swojej pracy i jak wpływa ona na innych. Odpowiedziała na pytanie „dlaczego”.

To właśnie skupienie na „dlaczego” daje większą motywację i satysfakcję z wykonywanej pracy.

 

Poznanie „dlaczego” daje satysfakcję

Jak mówi twórca koncepcji Golden Circle Simon Sinek, niezależnie od wykonywanego zawodu, zrozumienie i komunikowanie swojego „dlaczego” może przynieść większe zaangażowanie, znaczenie i satysfakcję zarówno w życiu zawodowym, jak i osobistym.

Jeśli skoncentrujesz się na komunikowaniu swojego „dlaczego”, zamiast tylko sprzedawać produkt, zobaczysz, że ludzie będą do ciebie przyciągani nie tylko ze względu na to, co robisz, ale dlaczego to robisz.

Zacznij od „dlaczego”!

Zobacz także
Szukasz grupy docelowej? Nie znajdziesz! Dlaczego? Bo to nie jest zbieranie grzybów i nie o szukanie tutaj idzie. Jeśli świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty, w które wierzysz, które realizują Twoją misję i są zgodnie z twoimi wartościami, to potrzebujesz odpowiedzieć na 3 pytania: czy masz odbiorców, czy liczba odbiorców jest wystarczająco duża, czy są skłonni ci zapłacić.
Równowaga i statystyka mają wiele wspólnego. Dlaczego? Statystycznie ja i mój pies mamy po 3 nogi. O równowadze wszyscy mówią, ale nikt jej tak naprawdę nie widział. Tak jak psa z 3 nogami.
Jung wyróżnił wiele archetypów, takich jak m.in. Mędrzec, Opiekun, Władca, Bohater, Buntownik czy Kochanek. Jaki archetyp reprezentujesz i czy korzystasz z niego w komunikacji z otoczeniem?