Grzegorz Urbański

ESG czyli Zrównoważony Rozwój w polityce UE

Podziel się

Co to jest ESG?

ESG to skrót od angielskich słów Environmental, Social and corporate Governance. Określają one trzy obszary, w których przedsiębiorstwa wpływają na środowisko (E), społeczeństwo (S) i ład korporacyjny (G). By ująć to bardziej po ludzku, ESG obejmuje wszystkie niefinansowe kwestie związane z prowadzeniem i rozwojem biznesu. Unijna dyrektywa CSRD z 2022 roku i „Taksonomia UE” z 2020 roku nakładają na przedsiębiorstwa szereg wymogów w kontekście realizacji celów w obszarach ESG. U nas mamy na to ładne sformułowanie – Cele Zrównoważonego Rozwoju.

Każdy raportuje Zrównoważony Rozwój po swojemu

Nie czuję się ekspertem od ESG, ani CSR (Corporate Social Responibility), choć w tych obszarach poruszam się od dawna, więc najprościej jak potrafię napiszę o co w tym wszystkim chodzi. Coraz więcej badań potwierdza, że firmy angażujące się w kwestie środowiskowe, społeczne i korporacyjne rozwijają się w długiej perspektywie szybciej i stabilniej niż przedsiębiorstwa skupiające się tylko na finansowych wskaźnikach. Jednak ich sposób raportowania tego zaangażowania oraz prezentacji efektów charakteryzuje się, rzecz by można, bardzo dużą swobodą…

Dyrektywa raportowania ESG wchodzi w życie

Świat biznesu zauważył, że nie jest możliwe porównywanie zaangażowania firm w obszarach ESG bez konkretnych wskaźników i modeli, a także bez odpowiedniego systemu raportowania. I tak, w bardzo dużym uproszczeniu, powstał system raportowania ESG, co UE zatwierdziła dyrektywą. Dyrektywa CSRD przewiduje trzy etapy zastosowania nowych obowiązków przez przedsiębiorstwa:
– w 2025 roku (za rok obrotowy 2024) informacje przedstawią największe podmioty (jednostki zainteresowania publicznego, których liczba pracowników przekracza 500 osób),
– w 2026 roku pozostałe duże przedsiębiorstwa,
– w 2027 raporty złożą małe i średnie spółki giełdowe.

Naukowcy i przedsiębiorcy o Zrównoważonym Rozwoju

Cała ta globalna polityka byłą częścią składową dyskusji, podczas Seminarium Polskiego Naukowego Towarzystwa Marketingu, do której zostałem zaproszony. Panel dyskusyjny nosił tytuł „Podejście zrównoważone w strategiach marketingowych przedsiębiorstw. Fakty i mity”, a wzięli w nim udział zarówno reprezentanci świata nauki jak i biznesu. Opuściłem salę konferencyjną z poczuciem niedosytu, bo temat jest zbyt obszerny na format jednego seminarium. Wnioski mam takie – budzenie świadomości w zakresie zrównoważonego rozwoju to obowiązek marketingu, a edukacja to odpowiedzialność naszego pokolenia.

 

Zobacz także
Z czym kojarzymy markę Volvo? A z czym markę Toyota? A Mercedes? Większość respondentów, w przygotowanym przez Europejski Fundusz Leasingowy badaniu, wskazała odpowiednio: bezpieczeństwo, niezawodność, elegancja. Nie oznacza to, że Mercedes nie jest bezpieczny, a Volvo eleganckie. Chodzi o kluczową cechę, która odróżnia jedną markę od drugiej.
Szukasz grupy docelowej? Nie znajdziesz! Dlaczego? Bo to nie jest zbieranie grzybów i nie o szukanie tutaj idzie. Jeśli świadczysz usługi lub sprzedajesz produkty, w które wierzysz, które realizują Twoją misję i są zgodnie z twoimi wartościami, to potrzebujesz odpowiedzieć na 3 pytania: czy masz odbiorców, czy liczba odbiorców jest wystarczająco duża, czy są skłonni ci zapłacić.
Szwecją na poważnie zainteresowałem się, gdy wchodziłem do świata Volvo, globalnej marki, która od lat wyznacza standardy w dziedzinie bezpieczeństwa na drogach. Poznałem wtedy książkę Skandynawski Sekret, która jest przewodnikiem uważnego, rozważnego i zrównoważonego życia. Odkryłem także LAGOM, czyli szwedzką zasadę umiaru, tłumaczoną jako „w sam raz, nie za dużo, nie za mało”.